Tällbergs Gårdsbutik!

Jag har gjort ett inlägg tidigare om när vi var där uppe, men då var vi och träffade Lena på Soltäcktgården. Nu ska ni få besöka hennes butik. Det är en fin butik i en härlig bygd och har en otroligt underbar ägare.



Visst är det fint! Så välkomnande. Ser ut som det ska när det är här i Dalarna.


Butiken var stängd, men jag bad Lena att öppna så jag fick knäppa lite kort, för att visa Er. Vi är alltid annars inne hos Lena i huset brevid. Där bjuds det på fika, goda smörgåsar och hembakade bakverk. Det här yrket är inte bra för figuren :).



Fin dekoration.                                      


Vi pratar, jobbar, äter och fikar. Det är så mysigt att vara här uppe hos Lena, det blir ett par gånger om året, vi ser fram emot det varje gång!



Det har blivit ett café här sen sist. Med gott hembakat bröd. Till
sommaren ska det byggas en veranda till uteservering.



En del av caféets väggar. Visst är det hemtrevligt!



Lite godsaker att köpa med sig hem.



En lokal förmåga gör dessa söta presentpåsar till flaskor, finns många
fina motiv att välja på.



Här har Lena sytt en så fin liten dyna till barnstolen. Mitt favorit tyg
just nu faktiskt!



Den här härligt rustika timmerväggen ger butiken en fin karaktär.


När vi är här uppe hos Lena så glömmer vi både tid och rum, det är så avspännt och mysigt så blir alltid mycket längre än vi kanske planerade innan.



Finfina sjalar.                                           Spets, band och snören!


Nu ska jag visa er bilder på Vondeling Änglar som Lena säljer.
De är tillverkade i Sydafrika i en by som heter Vondeling. Där bor 23 familjer utan el, rinnande vatten eller andra bekvämligheter. Arbetslösheten var stor då de fick möjlighet att lära sig ett nytt hantverk. De startade en "Ängelfabrik" där 14 kvinnor och 2 män arbetar och faktiskt försörjer hela byn!
Änglarna stickas eller virkas i metalltråd och smyckas med pärlor och fjädrar, varje ängel är unik.



Underbara!



Visst är dom fantastiska, jag är ingen "ängel" person, men dessa
skulle jag kunna ha många av.


Ha en trevlig helg // Kram Lena









Kommentarer
Postat av: tessan

Vad roligt att se de mysiga sommarbutitikerna i vinterskrud. Åhh nu får jag längtan till sommaren och få åka upp till Dalarna igen

2011-02-05 @ 19:24:39
URL: http://idyllochinspiration.blogspot.com
Postat av: Lena

Hej Tessan! Kul att du tittar in! Visst är det fint. Men Tällbergs gårdsbutik har öppet året runt, så det är bara att åka upp på besök. Visst är änglarna gulliga?

Kram Lena

2011-02-05 @ 19:47:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Mina besökare
Totalt:
Denna månad:
Denna vecka:
Idag:
Online nu: